Hallo allemaal!

Lees even de openingspost, voordat je een topic opent. Stel je vragen in de desbetreffende sub-fora die je hieronder kunt vinden.
Annemiek

Hallo allemaal!

Berichtdoor Annemiek » 16 Mar 2009, 12:27

Leuk dat er nu ook een nederlandstalig 'filiaal' van Desteni-Universe is :-) Ziet er mooi en overzichtelijk uit. Het engelstalige forum volg ik al een tijd intensief, maar verder dan een introductie van mezelf (kasturbai) ben ik nooit gekomen.
Ondanks dat m'n engels aanzienlijk verbeterd is door het luisteren naar de video's en lezen van het materiaal, blijf ik het moeilijk vinden me spontaan te uiten in een taal die ik niet vloeiend spreek (vind ik eigenlijk in het nederlands ook vaak moeilijk), en het kost me erg veel tijd om een (engelse) tekst zo te krijgen als ik het bedoel. Voor ik klaar ben zie ik het nut al niet meer in van het posten van mijn hersenspinsels! Wat best jammer is, want ik heb ook echt wel behoefte aan wat delen en assistentie op z'n tijd, zeker zoals dat op het forum gebeurt, werkend met de 'desteni'-principes en gereedschappen.
Ook al post ik zelf niet actief, het volgen van het forum is zeker een steun en aanmoediging voor me om door te gaan met m'n proces en vol te houden, en stapje voor stapje het onechte van het echte in mezelf, en daarmee in m'n omgeving en in de wereld te onderscheiden en aan te pakken. Voor mij is het een lang en moeizaam proces en soms eenzaam en onbegrepen. Toch lijkt die eenzaamheid en het onbegrip nodig te zijn om me uiteindelijk echt te doen beseffen dat we allemaal één zijn en daarnaar te leven en te handelen. Tot de bodem gaan van wat ik mezelf heb toegestaan te worden en mijn eigen verantwoordelijkheid daarin nemen.
Soms benijd ik de mensen die op de farm in ZA wonen of er een tijd verblijven. Het moet een geweldig intense ervaring zijn, een 'real-live spoedcursus' in Zelfoprechtheid en Zelfverantwoordelijkheid uit de eerste hand, het werken op de farm, de mensen, de natuur, de dieren, de Afrikaanse zon... Het vormgeven aan wat ECHT en HIER is, met elkaar, vanuit ieders eigen expressie, één en gelijk aan alles (waarom klinkt dat in het engels toch zoveel beter lol), wie wil dat nou niet?! Maar het mag niet uitmaken waar ik ben. HIER en NU daar gaat het om en ik ben nu hier en ik adem en dromen van een plek waar het gras groener lijkt heeft geen enkele zin in het proces van slavernij naar LEVEN.

Nog even wat over mezelf : ik ben een vrouw van 43, woon deels in NL, deels in de Belgische Kempen in een boshuisje zonder voorzieningen (ook geen internet helaas). Mijn hond pendelt met me mee. Geen ideale situatie om verschillende redenen en daarbij is het al jaren een wens van me om in een woon/werkgemeenschap of eco-dorp te wonen en zoveel mogelijk zelfvoorziendend te leven. Ik vind het heerlijk om bezig te zijn met het verbouwen en verzamelen van eerlijk voedsel, te delen, te werken aan een gezamelijk doel en daarmee aan mezelf, buiten in de natuur zijn, en dan liefst in een wat prettiger klimaat dan het onze ;-).
Komend voorjaar ga ik een kijkje nemen op Ecolonie, een vrij grote nederlandstalige eco-woon/werkgemeenschap in de Vogezen met onder andere een camping en geitenboerderij en allerlei cursussen in de zomer. Ze werken met perma-cultuur (manier van verbouwen van voedsel in harmonie met de omgeving en minder arbeidsintensief dan gewoon verbouwen). Ze streven naar zelfvoorziening, wat aardig lukt. Hoop te leren en te doen dus! Als het me aanspreekt wil ik daar een tijd als vrijwilliger gaan werken en als het goed bevalt er helemaal gaan wonen, maar zover kan en wil ik nog niet vooruit kijken.

Groetjes en tot ziens op het forum,

Annemiek

Maite

Re: Hallo allemaal!

Berichtdoor Maite » 16 Mar 2009, 19:31

Hey Annemiek,

Cool dat je je weg naar het nederlandstalige forum hebt gevonden.

Over het bezoeken van de farm - binnenkort is er de Desteni Ranch, als je de website nog niet bezocht hebt: www.desteni-ranch.net - misschien is dit een optie?

Alleszins veel plezier met het participeren hier op het forum!

Maite

IngridBloemheuvel
DIP: Ja

Berichtdoor IngridBloemheuvel » 16 Mar 2009, 19:44

Hoi Annemiek, welkom :D

Het moeten nadenken over wat je schrijft in het Engels heeft als voordeel dat je je woorden ook goed 'wikt en weegt', daarmee bedoel ik: echt moet zoeken naar de juiste woorden waardoor je ook 'zuiverder' kunt zijn in je wat je zegt.
Ik zoek soms ook lang naar het juiste woord - in het Nederlands gaat dat veel sneller, ook een veel grotere woordenschat, maar toch, juist die beperking van het Engels, ja, heeft ook wel wat :mrgreen:

Maar ik ben blij met dit NL forum - het is ook weer een uitdaging om me zuiver uit te drukken in mijn 'moerstaal'.

Ik merk zelf trouwens dat mijn Engelse woordenschat vele malen groter is dan toen ik pas begon op het Desteni Forum, oefening baart kunst.

Ecolonie - klinkt interessant. Hebben ze een website?
Ik ben geen Wie, ik ben Hier
Op Weg naar Leven

Jozien

Berichtdoor Jozien » 16 Mar 2009, 21:53

Welkom op het forum!
You Tube: http://www.youtube.com/user/JozienFokkert
Face World:http://www.faceworldfaceoff.com
Blog:http://jozien-onenessandequality.blogspot.com

Reginald

Berichtdoor Reginald » 17 Mar 2009, 12:37

Hallo Annemiek,

Fijn dat je ook hier erbij bent!
Bekijk mijn video's op | Youtube | AntiHate
Lees mijn blogs op | Blogger (7yrs to life in dutch) | Unsharedstories.com
Bevriend me op | Facebook

Annemiek

Berichtdoor Annemiek » 17 Mar 2009, 13:52

Bedankt voor het hartelijke welkom :-)

Ik ben meteen gaan kijken op de site van Desteni Ranche. Had een tijdje terug wel iets gelezen over plannen in die richting maar het bericht over de site was me ontgaan. Het spreekt me enorm aan, werken met de paarden, de mensen, de moes- en kruidentuin en andere farmklussen, en dat alles vanuit de Desteni-principes. Zeker een optie Maite, ware het niet dat ZA zo vreselijk ver weg is (met het bijbehorende prijskaartje) en ik ook met m'n hond zit die niet makkelijk onder te brengen of mee te nemen is. Maar ik hou het in gedachten en wat nu niet kan, gaat misschien over een tijdje wel!
Voor nu blijft het bij een bescheiden reisje naar de Franse Vogezen, om op Ecolonie eens aan het gemeenschapsleven te snuffelen en te kijken of het wat voor me is, voor korte of langere tijd.

Het adres van de site voor Ingrid : http://ecolonie.org/

In de Onkruid van jan/feb stond een uitgebreid artikel over deze eco-woon/werkgemeenschap, met een aantal bewoners aan het woord. Ik kan het scannen en opsturen als je het leuk vindt.

Wat je zei over schrijven in het Engels, oefening baart zeker kunst en m'n Engels gaat nog altijd vooruit, ben ik heel blij mee. Ik snap wat je bedoelt met het wikken en wegen van de juiste woorden om 'zuiverder' te zijn in wat je zegt. Dat ging zelfs zover dat er na dagenlang gezuiver uiteindelijk niets meer over bleef van m'n schrijfsels om te posten, ook weer niet helemaal de bedoeling :-D. Maar heilzaam was het wel en de 'beperking' van het Engels droeg daar absoluut aan bij.
Ik heb inmiddels wat vertaalde stukken op de NL-site gelezen, knap werk hoor! Leest prima weg als je eenmaal aan de NL-versie van de Desteni-termen gewend bent. Ik hoop terzijnertijd ook m'n steentje bij te gaan dragen aan het vertaalwerk. Er is zo ongelooflijk veel! Het lijkt me ook een manier om nog dieper in het materiaal te duiken, het me meer eigen te maken en te begrijpen.

IngridBloemheuvel

Berichtdoor IngridBloemheuvel » 17 Mar 2009, 15:38

Bedankt voor de link, zal er zeker een kijkje nemen - puur uit belangstelling want ik heb geen plannen in die richting op dit moment met een schoolgaand kind.

Over het vertalen - jazeker, het vertalen helpt me enorm om wat er gezegd wordt meer 'naar binnen te trekken'. Voor mij is het lezen in 't Engels vergelijkbaar (een klein beetje dan) met 'poëzie' - meer op gevoel en ritme, of iets dergelijks - terwijl het Nederlands dan het proza is - meer praktisch, lijfelijk, om te verteren. :D Duidelijker kan ik het niet zeggen.

Bovendien is me opgevallen bij mezelf, wat zelfvergeving betreft, dat sommige dingen, met name van vroeger, toen ik klein was, voor mij echt in het Nederlands moeten. Die gedachten, gevoelens etc zitten 'vast' aan Nederlandse woorden. Anderen gaan daarentegen weer effectiever in het Engels.

Vertalen kan ik je dus aanraden - maar dat zal voor iedereen weer verschillend zijn
Ik ben geen Wie, ik ben Hier
Op Weg naar Leven

Jorn

Berichtdoor Jorn » 17 Mar 2009, 18:36

Hoi en Wellkom

Jorn

Terug naar “Stel jezelf voor”