Vraag over zelfvergeving

Hier kun je vragen stellen voor directe feedback. Indien later blijkt dat het ergens in het forum past, zullen we dit later verplaatsen.
Plaats reactie
Miranda
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 sep 2012, 20:46
DIP: Ja
Locatie: Meppel

Vraag over zelfvergeving

Bericht door Miranda »

Hallo allemaal,

Ik was dag 18 aan het schrijven en schreef over een situatie waarin ik zat toen ik een klein meisje was. Dit is de eerste dag dat ik zelfvergeving op mezelf als klein meisje wilde toepassen en toen raakte ik het spoor kwijt. Hoe pas ik zelfvergeving toe op mezelf als klein meisje? Dat is mijn vraag. Ik post hieronder de situatie, het zou fijn zijn wanneer jullie mij hierin de weg kunnen wijzen. Thanks.

Mijn ouders kwamen eten. We raakten in gesprek over van alles en nog wat. Ondertussen was ik aan het koken. Mijn dochter besloot om haar zelfgemaakte dingen van school aan haar oma te laten zien, die haar aandacht verdeelde tussen haar en mij.

Onder het eten en na het eten bleef ik in gesprek met mijn ouders, mijn dochter probeerde ook aandacht te krijgen en ging er steeds doorheen kletsen. Ik maakte haar meerdere keren duidelijk dat het niet netjes was als zij er doorheen praatte.
Nadat mijn ouders weg waren en mijn dochter in bed lag, realiseerde ik mij dat zij zo'n 1,5 uur grotendeels haar mond heeft moeten houden omdat wij in gesprek waren. Ik heb haar niet een keer in het gesprek betrokken of haar aandacht gegeven.
Dit deed mij terugdenken aan vroeger, wanneer ik als meisje met "grote mensen" aan tafel zat en de "grote mensen" voerden gezamenlijk een gesprek maar niet met mij. Ik voelde mij genegeerd, niet gezien of gehoord. Alsof ik niet net zo belangrijk was. Ik voelde mij buitengesloten, verdrietig en machteloos, vastgezet in deze emoties met een negatieve energetische lading. Ik herinner mij vooral het vastzitten in de situatie, totaal niet in staat om ook maar iets aan de situatie te kunnen veranderen uit angst om teveel te zijn tussen "de grote mensen".[/color]
Gebruikersavatar
Reginald
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 feb 2009, 00:56
DIP: Ja
Locatie: HERE

Re: Vraag over zelfvergeving

Bericht door Reginald »

Wanneer je jezelf wilt vergeven als het verleden, zul je de situatie HIER moeten brengen.

Je brengt het HIER door erover te schrijven, hoe je op dat moment als je jongere ik was. Je gevoelens, je gedachten etc. En je past er zelf-vergeving op toe als het HIER nu gebeurt.

Dus in plaats van:
"Ik zat in de klas, en ik zag de leraar naar mijn kijken, ik had verschillende gedachten die er door mij heen gingen, want ik wilde niet naar voren komen om iets op het bord te schrijven. Hij koos mij en ik ging voor het bord staan. "

Naar:
Ik zit in de klas. Ik zie meester J. naar mij kijken. Ik probeer zoveel mogelijk weg te zakken in de stoel. "Nee ik wil niet voor het bord staan" "Kies maar pietje" "Waarom moet hij mij nou weer hebben". Hij blijft mij aankijken en ik realiseer me dat ik voor het bord moet gaan staan. "Wat zal K. of P. wel niet van mij denken?" "Ik wil niet uitgelachen worden". Meester J. vraagt of ik voor het bord wil staan en met tegenzin sta ik op, want ik ben bang dat mijn klasgenoten me voor gek gaan zetten. Ik voel een prop in mijn maag. " Ik wil naar huis ".

En vanuit deze situatie kun je effectief zelf-vergeving gaan toepassen.

De reden dat het op deze manier gedaan wordt is als volgt. (Trouwens dit leer je stapsgewijs door DIP PRO, en ik raad iedereen aan omDIP LITE sowieso voor je eigen zelf-ondersteuning te bewandelen)

Door de tijd heen ga je waarde oordelen creeren, en deze waarde oordelen, zullen in de weg staan bij effectieve zelf-vergeving en zelf-correctie. Je zult dit opmerken bijv, wanneer je op een punt herhaaldelijk terug gekomen bent in je blog, maar het punt blijft terug komen.

Bijv. Je hebt een vriendje/vriendinnetje en je was bang om hem/haar kwijt te raken. Hij/Zij zegt dat je niet zo jaloers moet doen. En je begint uiteindelijk te geloven, door al je relaties heen, of door elke keer dat dit punt opkomt, dat jij een jaloerse kip bent. En gaat zelf-vergeving toepassen op jou als 'jaloerse kip'.
De zelf-vergeving van de 'jaloerse kip' is slechts gedeeltelijke zelf-vergeving. Want jouw jaloezie was een Consequentie van 'de angst dat jij haar/hem kwijt raakt'. De 'jaloerse kip' is een waarde oordeel. Als jij terug denkt, zie je alleen nog dit label, en niet wat er werkelijk in je omging op dat moment, wat angst was. En zolang je alleen schrijft over jouzelf als de jaloers kip, kom je nooit echt tot het punt dat het allemaal in stand houdt en zal hierdoor opnieuw gecreeerd worden, of naar voren komen in je gedachten, want jij hebt niet werkelijk gerealiseerd, wat je moest realiseren en corrigeren.

Het kan wat lastig zijn, omdat dit niet de meest gangbare manier is als hoe wij onze herinneringen uitleggen, of voorleggen aan iemand anders bijvoorbeeld.

Dus in jouw voorbeeld:

Schrijf over jezelf HIER als het kind aan tafel bij je ouders. En pas hier Zelf-vergeving op toe.
Schrijf hierna over de consequenties die dit in het heden brengt/geeft/creeerd (je dochter precies in dezelfde positie zetten als jij stond).
En schrijf correctieve statements, waarin je je realisatie omzet tot practische punten waar je rekening mee zult houden, om te zorgen dat dit punt niet meer zal bestaan.

Reginald
Bekijk mijn video's op | Youtube | AntiHate
Lees mijn blogs op | Blogger (7yrs to life in dutch) | Unsharedstories.com
Bevriend me op | Facebook
Miranda
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 sep 2012, 20:46
DIP: Ja
Locatie: Meppel

Re: Vraag over zelfvergeving

Bericht door Miranda »

Dank Reginald,

Ik begrijp het nu. Moest erg lachen om de jaloerse kip, die zag ik voor me. Ik doe trouwens ook de DIPlite. Wellicht daarna de PRO. Zal eens kijken wat het verschil is.

Groetjes,
Miranda
Plaats reactie

Terug naar “Stel je vraag aan een Destonian”