gemeenschappelijke meningen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 980
Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:01
Locatie: Valthermond
Contacteer:

gemeenschappelijke meningen

Bericht door Martijn »

Hoi,

al levend kwam ik vele gemeenschappelijke meningen tegen. Als een aantal mensen dezelfde mening heeft lijkt het wel of die mening het gezond verstand vertegenwoordigt. Dat is heel tricky.
Common sense, in het engels, gemeenschappelijke logica.
Een eenvoudig voorbeeld: toen ik vertrok bij mijn modelvliegclub, zei ik tegen de blijvers: ik ga weer verder. Zij zeiden: terug, je gaat weer terug. Naar huis ga je terug, je gaat van huis en je gaat terug naar huis.
Voor mij is 't dat ik ga van het moment (de tijd dat ik thuis ben) naar het moment (op de vliegclub) naar het moment (dat ik thuis ben). Ik keer niet terug naar het moment dat geweest is. Dat kan helemaal niet. Gezond verstand.
De gemeenschappelijke mening komt voort uit en bestaat in de gedachten van de mensen. Als je in gedachten bent en niet werkelijk hier in het moment dan ga kun je inderdaad weer terug naar de ogenschijnlijk zelfde plaats. Omdat er geen daadwerkelijk contact is, communicatie met de omgeving, in dit geval mijn appartement en alles erin en erom. De gedachten herkennen de beelden en zeggen: hetzelfde!
Bezoek mij op Facebook: www.MartijndeGraaf1001.facebook.com
Jorn
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 jan 2009, 21:54

Re: gemeenschappelijke meningen

Bericht door Jorn »

heel kewl, Martijn. dit voorbeeld heeft inderdaad te maken heeft met gedachten en niet met wat er daadwerkelijk gebeurd. waar de gedachten ook meestal iets is wat de rest ook zegt of heeft gezegd zonder het daadwerkelijk te testen maar "gewoon" opgeslagen en herhaald.
Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 980
Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:01
Locatie: Valthermond
Contacteer:

Re: gemeenschappelijke meningen

Bericht door Martijn »

reclame maakt daar veel gebruik van: je groeit 't beste op met margarine, als de r in de maand is ga je vitamines slikken. Als je alcohol schenkt wordt het gezellig.

Dat er meningen zijn is één ding, dat we die meningen dan ook nog 's gaan uitvoeren dat is helemaal knetter.
Een mening is spitefulness. Ongeacht of je iets veronachtzaamt heb je een mening en je hebt 'm omdat je je daarmee als persoon profileert.
Maar als je vanuit die beperkte visie waarin niet alles een en gelijk wordt meegenomen, gaat handelen, dan is't onvermijdelijk dat de gevolgen sommigen bevredigt maar anderen, of iets anders, schaadt.

Daar is de volgende oplossing voor gevonden: je kan het niet iedereen naar de zin maken.
Wat niets oplost maar een excuus is om niet verder te kijken naar de gevolgen.

Belangen vloeien voort uit de beperkte visie die het zijn van een persoon met zich mee brengt. Belangen bepalen wat er in 3D gemanifesteert gaat worden.
Bezoek mij op Facebook: www.MartijndeGraaf1001.facebook.com
Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 980
Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:01
Locatie: Valthermond
Contacteer:

Re: gemeenschappelijke meningen

Bericht door Martijn »

Hoi,
dat ik Martijn de Graaf zou zijn is een mening. Een mening die weliswaar door een aantal mensen gedeeld wordt, en op schrift is vastgelegd. Het blijft een mening.

Een mening, een standpunt , een gezichtspunt. Door mij te reduceren tot Martijn de Graaf, wat niets minder dan een gedachte is, ben ik slechts één persoon temidden van miljarden.

Het hebben van een mening kan nu door de persoon gebruikt worden om zelfverantwoordelijkheid te ontlopen. Er worden bv. walvissen gedood. Mensen gemarteld, nu terwijl ik typ. "ik vind dat dat niet zou moeten gebeuren, ik keur dat af, ik zet ergens mijn handtekening, ik stort geld".

Door het hebben van de mening en daar uiting aan te geven lijkt het of er iets is opgelost. "Ik heb mij ervan gedistanciëert, ik neem daar afstand van. En ik heb er iets aan gedaan".
En wie weet komt er iemand vrij of worden er minder walvissen gedood. Heel mooi maar er zijn ontelbaar veel meer problemen.

Zolang ik iets doe vanuit mijn zijn als Martijn, met zijn mening, een mening met een mening zogezegd, lol, ben ik altijd met deel oplossingen bezig. Anderen hebben dan weer een andere mening over martelen of walvissen, en zo krijg je strijdige belangen. En voor ik 't weet heb ik politiek nodig en een regering die de beslissingen neemt, zodat ik mijn zelfverantwoordelijkheid ontloop.

Identificatie. Ik ben Martijn, ik ben de broer van, ik ben werkloos, ik voel mij ..., ik wil de gulden terug (grapje). Ik kan zich werkelijk overal mee identificeren. Ik sta rood. Als persoon maak ik een selectie uit het geheel van alles wat bestaat, en daar identificeer ik me dan mee. Voor die selectie neem ik de verantwoordelijkheid. Voor alle andere onderwerpen moeten anderen dan maar verantwoordelijk zijn.

Speel 's met identificatie: expandeer bv.: van ik ben Martijn, naar een groep: we hebben gewonnen, bijvoorbeeld de sportclub. We hadden nooit de gulden op moeten geven. Nu ben ik al geïdentificeerd met alle Nederlanders.

Ik kan mij met gemak expanderen tot alle aardbewoners: we hebben een klimaat probleem. Heel gek wordt het als je je gaat identificeren met waar je normaal tegen bent. Bv. de politie geeft je een boete. Wij hebben onszelf beboet. Wij zijn Taliban die een vorm van Islamitisch bestuur wil vestigen. Wij zijn Westerse landen die dat als een bedreiging zien. Nu gaan wij als inwoners van Westerse landen onszelf als Taliban bestrijden. Wij mensheid zijn dit allemaal.

Dus eerst verdelen we onszelf in talloze meningen en standpunten, en dan moeten we daarmee oplossingen zien te vinden. Die kunnen nooit voor allen één en gelijk werken.

Wat doe ik dan? Er is een proces gaande waar de hele existentie deel aan heeft. Het proces dat alles en iedereen terug moet brengen in éénheid en gelijkheid. Ik identificeer me met dit proces. Dat houdt in dat ik alles wat mij kenmerkt als persoon mezelf vergeef, om de verdeeldheid af te bouwen. Ik ben het proces.
Bezoek mij op Facebook: www.MartijndeGraaf1001.facebook.com
Plaats reactie

Terug naar “Identificeren van Gemanifesteerde Meningen”