vrije wil en sex

Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 980
Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:01
Locatie: Valthermond
Contacteer:

vrije wil en sex

Bericht door Martijn »

'Lo,
op de radio hoorde ik de term: spraakmakend. Het bestaan van dit woord geeft aan dat er van vrije wil geen sprake is anders zou een programma b.v. niet spraakmakend kunnen zijn.
Je hebt opinie makers, zelfde verhaal: je zou er niet op komen op een beroep zoals opiniemaker, als niet was gebleken dat mensen te sturen zijn. Iemand die te sturen is kan niet volhouden dat hij vrije wil heeft.
Een bekend opvatting is wanneer een man sexueel opgewonden wordt van de aanblik van een vrouw, dat dat dan komt door die vrouw. Hier zie je overduidelijk het geaccepteerde gegeven dat mannen niet over vrije wil beschikken. Ze laten zich leiden door hun verlangen. De keuze om zich daardoor te laten leiden daar wordt geen verantwoordelijkheid voor genomen. En omdat het niet te ontkennen valt dat ergens een keuze is gemaakt die een verantwoordelijkheid inhoudt, projecteren we het op de vrouw: had ze maar niet die kleren aan moeten trekken, of zoiets. Ik schrijf "we" waarmee ik bedoel 'wij mannen en vrouwen' want ja, ook vrouwen geloven over het algemeen in deze projectie.
"Ze had toch kunnen weten dat mannen ..." wordt dan gezegd, waarmee de projectie van de keuze en van de verantwoordelijkheid op de vrouw een algemeen geaccepteerd feit wordt(een gemanifesteerde mening).
Echter wat voor reactie er ook in iemand optreedt, de persoon is altijd zelf verantwoordelijk voor z'n reacties.
verder:
Wat vaak wordt gezegd door een persoon die vreemd gegaan is: het gebeurde gewoon. De mens als een wezen dat geen leiding geeft aan zichzelf.
Ook bij het begin van een relatie wordt nogal eens 'God' of 'het lot' of 'het toeval' als de factor genoemd die de mens stuurt. Of in termen van 'het moest zo zijn', of 'de ware' of 'de ene' wordt aangegeven dat er een geloof is dat iets of iemand heeft bepaald dit bestaat. Geen vrije wil en al helemaal geen verantwoordelijkheid.
Bezoek mij op Facebook: www.MartijndeGraaf1001.facebook.com
Plaats reactie

Terug naar “Identificeren van Gemanifesteerde Meningen”