haar eraf

Martijn

haar eraf

Berichtdoor Martijn » 25 Okt 2010, 00:31

'Lo,
daarnet keek ik naar mijn kale hoofd en ik dacht aan het haar van mijn vriendin, die het juist langer laat groeien. En ik dacht aan haarstijl als uitdrukking van de persoonlijke voorkeur van de drager.

En ik realiseerde me dat mijn kale hoofd niet getuigt van persoonlijke voorkeur maar van een principe: eenheid en gelijkheid.

Het getuigt ook niet van vrije wil. Omdat onder dit principe er maar een wil is: doen wat het beste is voor allen, wat uiteindelijk ook het beste is voor jezelf.

Vrije wil wordt heel veel waarde toegekend, doen waar je zin in hebt. (hoe speelt geld hier een rol...)
Als persoon hebben we er belang bij om vrije wil te claimen. We kunnen onszelf daarmee onderscheiden en ons eigenbelang dienen. Het idee dat we allemaal een vrije wil hebben gebruiken we als rechtvaardiging om geen verantoordelijkheid te nemen voor het geheel, maar ons te beperken tot onszelf.

Voor vrije wil geldt hetzelfde als voor mening en geloof: het verdeelt ons en zorgt voor een onwerkbare situatie waarin we het ons onmogelijk maken om practisch te functioneren op een manier die in overeenstemming is met het aardse bestaan

Daardoor schaden we in steeds hoger tempo de natuur en onze gezondheid en het water en de lucht.
Bezoek mij op Facebook: www.MartijndeGraaf1001.facebook.com

Terug naar “Voorbeelden van Praktisch Leven”