Ratten droom

bespreek hier je dromen
IngridBloemheuvel
DIP: Ja

Ratten droom

Berichtdoor IngridBloemheuvel » 07 Jun 2009, 14:41

Deze droom had ik een tijdje geleden en geplaatst op het Engelstalige forum - ik wil hem graag delen. Ook omdat de droom gaat over waar ik zo mee bezig ben: mijn overlevingstechnieken.

18 maart 2009
Vanmorgen droomde ik - over witte ratten. Ze waren overal om me heen, niet-bruine ratten van een normale grootte, die hun eigen gang gingen, maar brrrr ik kreeg de koude rillingen van ze, ik raakte een beetje in paniek. Sommige van de ratten werden groter - er waren ook heel kleine, als muizen. De grote ratten begonnen mij op te merken, veranderden ook een beetje in 'huisdierachtige' ratten, niet echt engerds, meer 'rond' en aaibaar - maar ze begonnen naar mij toe te komen. Ze ZAGEN MIJ en ik raakte nog meer in paniek.

Toen waren er ineens een paar jongens van Desteni met een enorme val, gemaakt van twee houten platen, om de ratten tussen te pletten. Ze begonnen de ratten te pletten en ik kon er niet naar kijken want dit was zelfs nog erger... Ik wilde niet dat ze gedood werden, alleen maar dat ze weggingen - ik raakte nog meer in paniek.
Einde.

In het dagelijks leven ben ik bang voor muizen (er zijn veel muizen hier, maar geen ratten voorzover ik weet). Dit ben ik en muizen - ik ben er minder bang voor omdat ik ze meer ben gaan zien als 'wezens' en niet alleen als 'aaah, eng, bang'. Dode muizen (de kat neemt er soms één mee naar huis en legt hem op het vloerkleed) wil ik nog steeds niet aanraken, ben nog steeds wat angstig voor dode dieren, vermengd met gevoelens van medelijden en spijt dat ze op deze manier moesten sterven. LOL ik raap ze niet meteen op maar wacht altijd een uurtje of wat - doe zolang een kom over het kleine lijkje. Dus minder paniek over muizen.

Waar staat deze angst voor muizen, ratten voor? Ik heb nog steeds geen idee - misschien alleen geprogrammeerde angst, zoals voor spinnen? Angst voor mijn eigen angst. De ratten waren er eerst gewoon, ze letten alleen op zichzelf. Omdat ik er aandacht aangaf, groeiden ze, werden ze groter. Mijn angst groeide omdat ik de angst meer 'leven' gaf, hem voedde. Dan begint de angst echter te worden, mijn kant uit te komen - meer angst. Dan begin ik hulp buiten mezelf te vragen. Op dat punt worden de dingen me uit handen genomen, mensen doen dingen die ik niet wil, maar ik ben er ambivalent in: ik wil de hulp/gezelschap maar niet op die manier. Dus raak ik in de knoop. Hmmm, nog niet helemaal duidelijk. Ja duidelijk, maar ik pas het niet toe.

Waarom worden de ratten meer aaibaar? Misschien omdat de angst minder angst is, meer tastbaar.

Respons van Anna:
Hi Ingrid. Dit is mijn kijk op je droom:
Ik zie het zo dat we onze dromen zelf creëren, dus zodra sommige perspectieven veranderen in je ervaring van de droom, verandert de droom zelf. De ratten veranderen omdat je jezelf de kans gaf om ze te zien en door hen gezien te worden: intiem worden met je angst, beseffen dat wat je vreesde, als jij is.

Wat betreft de Desteni jongens zie ik 2 mogelijkheden:

1: De ratten vertegenwoordigen jou als je mind met angst enzo. En het punt is dat je niet wilt dat hij gedood wordt (gestopt) - je wil alleen maar dat het weggaat (je angst niet onder ogen willen zien)
2: Iets van angst naar Desteni dat je onderdrukt hebt, en dat je een deel van jezelf hebt overgegeven aan wat jij als Desteni ervaart - omdat zij langskomen en de ratten beginnen te doden en dat je dat niet onder ogen wil zien.

respons van Bernard:

context

rattenfobie---hoe je mensen ziet
doch
bloed/pletten/spetters fobie
niet de feitelijke consequentie in overweging willen nemen die noodzakelijk is om wat we hebben toegestaan, te stoppen
dit is gebaseerd op een verborgen geheime angst dat de gevolgen ook jou zullen overkomen
dus er is nog steeds een toestaan aanwezig om anderen hun gang te laten gaan zolang jij jouw gang mag gaan
dit is behoorlijk diep verankerd in de psyche van overleving van hoe iemand de wereld interpreteert
dus observeer de interpretatie
stop
en beweeg als de adem in absolute authenticatie

Ik ben geen Wie, ik ben Hier
Op Weg naar Leven

IngridBloemheuvel

Re: Ratten droom

Berichtdoor IngridBloemheuvel » 07 Jun 2009, 14:45

Ja, ik ben bang om niet gezien te worden en tegelijkertijd bang om wel gezien te worden...
Op Weg naar Leven

IngridBloemheuvel

Re: Ratten droom

Berichtdoor IngridBloemheuvel » 07 Jun 2009, 15:04

Ik ben altijd erg tolerant naar mensen geweest (en nog eigenlijk) en verwachtte op mijn beurt met rust gelaten te worden. Tolerantie uit eigenbelang dus (maar wat is niet uit eigenbelang - tot nu toe heb ik echt niets in mezelf gevonden waar eigenbelang geen rol speelt)

Dat ik vaak NIET met rust gelaten werd, was een behoorlijke frustratie voor me (welke vorm de bemoeienis ook had) Verontwaardiging en wanhoop ook. 't Liefst keerde ik de wereld de rug toe dan. Zo van: verdomme, ik doe mijn best jullie in je waarde te laten, m'n uiterste best, 't minste wat jullie kunnen doen is mij met rust laten!
Op Weg naar Leven

Terug naar “Onderzoek van Dromen”