Je gedachten negeren

Plaats reactie
admin1
Beheerder
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 dec 2008, 00:05
Contacteer:

Je gedachten negeren

Bericht door admin1 »

Je gedachten negeren is niet effectief - negeren is nog steeds het bestaan van de gedachte erkennen en verklaren: 'Ik wil je niet zien dus duw ik je weg in een hoekje om niets met je te maken te hebben.' Zo onderdruk je jezelf.

Je moet jezelf 'leiden' als er een gedachte opkomt - richting geven gaat over de vraag 'Wie jij bent' op het moment van de gedachte. Antwoord geven op die vraag zou jij zijn, jezelf toepassend en expressie gevend aan jezelf - sta jij in zelfoprechtheid in door jezelf bestuurde zelfexpressie door de gedachte te stoppen/uit te wissen en zelfvergeving toe te passen? Of blijf je in en van de gedachte, daarmee het bestaan van de mind erkennend in plaats van te verklaren wie jij bent in het moment?
Alice B.
Jorn
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 jan 2009, 21:54

Re: Je gedachten negeren

Bericht door Jorn »

dit is wel iets om aan the houden, want ik merk bij mezelf dat gedachten die je laat hangen zeg maar of terugkomen, of invloed krijgen of op komen in je dromen. dit heb ik al een aantal keer gehad want ik herinner mijn dromen en gedachten en reacties die waren aangehaald of opgekomen die werden dan gemixt in me dromen, heel gezellig allemaal.
Gebruikersavatar
IngridBloemheuvel
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 dec 2008, 00:46
DIP: Ja
Contacteer:

Re: Je gedachten negeren

Bericht door IngridBloemheuvel »

Ja, het is wel zaak al je gedachten te 'deleten' - alleen observeren en er verder niets meedoen is eigenlijk alleen maar afstand scheppen, dus nog meer afscheiding. Daar heb ik mezelf dus erg in getraind de jaren voorafgaand aan Desteni :cry:
Ik ben geen Wie, ik ben Hier
Op Weg naar Leven
Jozien
Berichten: 101
Lid geworden op: 04 feb 2009, 12:14

Re: Je gedachten negeren

Bericht door Jozien »

Ja ik observeer dat ook in mijzelf dat ik gedachtens onderdruk alszijnde ach dit is een 'onschuldige' gedachte of hier 'werk' ik dan nog wel een keer aan i.p.v. onmiddelijk in het moment zelfeerlijk te zijn en mijzelf toe te staan om de gedachte te observeren. In het moment erdoorheen te ademen of als het nodig is zelf vergeving toe te passen.

Hierin zie ik ook dat de adem het enige is wat je Hier houdt.
Gebruikersavatar
Ann
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 mar 2009, 17:26

Re: Je gedachten negeren

Bericht door Ann »

Al las ik wel meerdere malen dat het soms effectiefste is om simpelweg gedachten die "opkomen" geen energie te geven en ze gwoon te laten gaan. Eens je weet waarom die gedachten opkomen, want dan is het een kwestie van die te stoppen met volgen en je eigen directie te zijn.

Een voorbeeld zijn bvb "pop up" gedachten. Bij mezelf bvb heb ik vaak opeens in mijn hoofd dat ik zie dat ik wordt aangereden of een been wordt afgerukt ofzo. Het enige op dat moment wat ik kan doen is die gedachten niet volgen en mezelf sturen, ademen, en zeker geen energie eraan geven.

Maar bvb als er gedachten zijn die je toch beinvloeden ook al negeer je ze, die moet je aanpakken. bvb je hoort iets en je linkt dit aan iets "slecht". bvb mensen die horen Bernard iets zeggen over hitler bvb en linken dit aan "hij wil een dictator worden waarschijnlijk". Lol dit gebeurd best vaak denk ik als ik de anti desteni posts lees :P Dus wat er dan gebeurd, is een assumptie verbonden aan een woord. Sommige mensen die toch open staan voor de boodschap van desteni gaan dat dan bvb negeren die gedachte maar ze blijft eigenlijk constant op de achtergrond ergens ronddwalen in het hoofd. En dan komt er weer een woord of bepaalde handeling of stemtoon enz... dat weer zo een gedachte eraan koppelt, en het accumuleert en accumuleert en opeens zijn die mensen dan anti desteni gebasseerd op de accumulatie van al die punten.
En ipv om ze uit te dokteren, erover te schrijven, kijken waarom ze er zijn en hoe ze ontstaan zijn, wat eraan verbonden is (vb angst voor manipulatie) , gaan ze het simpelweg bundelen binnen 1 oordeel alsof het waar is.

Gebasseerd op onze "kennis" die we denken dat juist is en objectief. Alsof de kennis die we hebben altijd juist is en objectief is en daardoor worden we star en houden we vast aan "ons" punt en "onze" mening en gaan in defensief als die geconfronteerd wordt.


Een ander vb is bvb de mensen die heel verslaafd zijn aan seksuele beelden. Ik heb al vaak gelezen dan dat ze erover schrijven, altijd hetzelfde en hetzelfde en het herhaald zich constant en het lijkt nit te stoppen. En eens dat hele patroon is uitgeschreven en gekeken waarhet vandaan komt, is het een matter of geen energie eraan besteden, de gedachtenniet te volgen, STOP te zeggen en jezelf te sturen, step by step.Dus praktische applicatie.
Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 980
Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:01
Locatie: Valthermond
Contacteer:

Re: Je gedachten negeren

Bericht door Martijn »

gedachten die maar willekeurig opkomen... als ik 's ochtends wakker word dan lig ik vaak te bekijken hoe dat gaat. De meest verschillende gedachtes komen op en voor ik er erg in heb ga ik er een zelf denken, maar het moment waarop ik daaraan begin mis ik altijd op de een of andere geheimzinnige manier, en dan vind ik mezelf even later terug, bezig zo'n gedachte verder te denken, en dan moet ik mezelf daar weer uitplukken, maar zoals Veno schreef: dan is het bewustzijnsysteem alweer geactiveerd voor de rest van de dag... Wat me helpt is m'n voeten en de rest van m'n lichaam lichtjes bewegen waardoor m'n aandacht bij m'n lichaam is i.p.v. bij een van de opkomende gedachten.

In de loop van de dag moet ik mezelf telkens terugroepen uit het gemaal in m'n hoofd en ik zeg dan: ik ben hier. En dan push ik mezelf in de fysieke werkelijkheid, als een voorwerp tussen de andere voorwerpen, niet meer en niet minder dan hun. Ik vind 't alleen wel 's verwarrend dat ik de voorwerpen kan bewegen en zij mij niet. Dat vind ik nog een vorm van ongelijkheid.

Hmmm, nu ik ernaar kijk, de voorwerpen die door mij gehanteerd worden, bepalen net zo goed hoe ik me beweeg, want een mes vraagt bijvoorbeeld een heel andere beweging van mijn hand dan een beker. En de vorm die mijn huis heeft bepaalt hoe ik me erin bewegen kan, en is daarmee gelijk aan mij in het bepalen hoe ik me, als lichamelijk wezen, in huis beweeg. Okee, dus wel gelijkheid!
Bezoek mij op Facebook: www.MartijndeGraaf1001.facebook.com
Gebruikersavatar
IngridBloemheuvel
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 dec 2008, 00:46
DIP: Ja
Contacteer:

Re: Je gedachten negeren

Bericht door IngridBloemheuvel »

Ja, vreemd is dat - het begin van het meegaan in de gedachtestroom heb ik ook nog nooit bewust gezien; 't lijkt een soort van bewusteloosheid waaruit je ineens wakker schiet - maar waar/wanneer begint die bewusteloosheid?
Ik ben geen Wie, ik ben Hier
Op Weg naar Leven
Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 980
Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:01
Locatie: Valthermond
Contacteer:

Re: Je gedachten negeren

Bericht door Martijn »

ah, precies ja. Verder ontdekte ik dat er in mijn onderbewuste een gestalte was achter me, waar ik bang voor was en die mij vertelde dat ik moest denken. Ik herkende een onderwijzer van de lagere school.
Ik zie het zo dat ik op het onderbewuste niveau de beslissing neem (uit angst, in dit geval) om te gaan denken, vandaar dat ik het moment zelf niet in de gaten heb, mijnonderbewuste regelt dat voor me.
Bezoek mij op Facebook: www.MartijndeGraaf1001.facebook.com
Gebruikersavatar
IngridBloemheuvel
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 dec 2008, 00:46
DIP: Ja
Contacteer:

Re: Je gedachten negeren

Bericht door IngridBloemheuvel »

ah, cool dat je zo'n gestalte hebt kunnen identificeren!
Ik ben geen Wie, ik ben Hier
Op Weg naar Leven
Jorn
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 jan 2009, 21:54

Re: Je gedachten negeren

Bericht door Jorn »

Ja ik observeer dat ook in mijzelf dat ik gedachtens onderdruk alszijnde ach dit is een 'onschuldige' gedachte of hier 'werk' ik dan nog wel een keer aan i.p.v. onmiddelijk in het moment zelfeerlijk te zijn en mijzelf toe te staan om de gedachte te observeren. In het moment erdoorheen te ademen of als het nodig is zelf vergeving toe te passen.

Hierin zie ik ook dat de adem het enige is wat je Hier houdt.
ja, ik heb gevraagd hoe met gedachtenstromen te werken en wat eraan te doen en eigenlijk is het heel simpel, je doet er juist niets aan, geen deelnemen in de gedachte dat betekent ook niet observeren ook niet deleten, wat ik dus eerst dacht. Ik had angst om gedachten te zien en ging ze dan deleten of hoe dan ook maar dat is dus geen oplossing en ook niet iets wat realistisch is. Wat jozien hier zegt doe ik ook, ik word bewust dat ik gedachten heb en zie deze door door te concentreren op hier ademen, waarbij dat iets anders is als observeren of deleten. Dus het bewust worden van gedachten kan heel nuttig zijn maar daarvoor moet je ze wel toelaten, bijvoorbeeld als er een reactie opkomt door een bepaalde omgeving of persoon gaat daar vaak een gedachte mee gepaard en dan een ketting me een reactie op die gedachte en dan nog een terugslag van jezelf die jouw observeerd als observeerder wat de triangle compleet maakt en het eigenlijk maakt tot een 'gedachte'
Gebruikersavatar
IngridBloemheuvel
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 dec 2008, 00:46
DIP: Ja
Contacteer:

Re: Je gedachten negeren

Bericht door IngridBloemheuvel »

Heel duidelijk. Niet onderdrukken, niet negeren, niet observeren, niet deleten, niet ontleden - behalve wanneer het zinnig is om de bepaalde gedachte te 'pakken' om te zien wat eraan vast zit, om met dat patroon te werken.

De gedachte is er 'gewoon' en gaat ook weer weg als je er geen energie aangeeft.

Osho noemde dat 'De weg van de Witte Wolk' - wolken (gedachten) drijven voorbij en hebben verder geen betekenis tenzij jij die er aan geeft.
Ik ben geen Wie, ik ben Hier
Op Weg naar Leven
Sylvie
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:53
DIP: Ja
Contacteer:

Re: Je gedachten negeren

Bericht door Sylvie »

...beoordelen, of de gedachte waar je mee te maken hebt een... is het onbewust, onderbewust of bewust - het punt waar je mee te maken hebt - en wat is de aard ervan: zendt het uit? Is het voor iemand anders - oftewel, om een ander wezen te stimuleren, stimuleert het jou, is het bedoeld voor het vet, om opgeslagen te worden? Ik bedoel - de verschillende niveaus vaststellen waar deze gedachte mee te maken krijgt, en daarmee in overeenstemming kun je de gedachte vasthouden en vergeven en wissen. Oké - je wilt de gedachte zover krijgen dat hij niet meer opduikt.
>> 15. De echte God die ziekte creëert - door Bernard Poolman
Adem is het voedsel voor het lichaam
Plaats reactie

Terug naar “Punten om te overdenken”