angst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 980
Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:01
Locatie: Valthermond
Contacteer:

angst

Bericht door Martijn »

Hoi,
vannacht werd ik gewaar dat vrijwel alles wat ik doe met angst omgeven is. Dat heb ik tijdens mijn opvoeding aangenomen.
Mijn moeder met name was enorm "spastisch" in dat me niks zou overkomen of dat ik geen ongelukken zou veroorzaken.
Daarvandaan werden eenvoudige handelingen met angst gestuurd, zoals pissen, dat het er niet naast zou gaan. Rechtop lopen, dat ik niet zou vallen. Bewegen in de ruimte waar spullen zijn, dat ik niks om zou gooien; drinken, hou goed vast! hou recht! Enz Enz.
Al die angsten liggen opgeslagen in m'n lichaam. Als een kramp. nu voel ik de pijn die dat continue veroorzaakt. De remedie is niet weg te trekken uit die plekken in m'n lichaam en in gedachten gaan "leven".
Ademen, mezelf in die plek, in die pijn/kramp ademen, de adem groot maken tot ie het hele "ding" vult, en dan voel ik de transformatie van die plek, die angst, of die Zelf-onoprechtheid. Evt. spreek ik een toepasselijke Zelf-vergeving uit.
Dikwijls komt er een beeld van een gezicht met een bepaalde gelaatstrek die de Zelfonoprechtheid, de emotie, uitdrukt, te voorsc=hijn. Soms vertrekt mijn eigen gezicht ook.
Heel pijnlijk allemaal, maar er is niks beters te doen. Dit is: optimaal gebruik maken van het fysieke zijn, van de tijd. Het lichaam als gids.
Bezoek mij op Facebook: www.MartijndeGraaf1001.facebook.com
Jozien
Berichten: 101
Lid geworden op: 04 feb 2009, 12:14

Re: angst

Bericht door Jozien »

cool Martijn!

moeders :lol:
Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 980
Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:01
Locatie: Valthermond
Contacteer:

Re: angst

Bericht door Martijn »

O, je kent 't... :lol:
Bezoek mij op Facebook: www.MartijndeGraaf1001.facebook.com
Jozien
Berichten: 101
Lid geworden op: 04 feb 2009, 12:14

Re: angst

Bericht door Jozien »

Ja het is elke dag weer een uitdaging hoe ik in de kleine dingen met mijn kinderen samen ben. jassen aan, aankleden, boterhammen eten etc..
Zonder aangestuurd te worden door irritaties, emoties etc.. We weten inmiddels waar dat toe leidt!

Het laat mij ook zien, hoe ik feitelijk mijn eigen moeder/ouders ben geworden.Het zit in de 'kleine' dingen een gezichtsuitdrukking, de manier van vasthouden, fysiek contact etc..

Dit is: optimaal gebruik maken van het fysieke zijn, van de tijd. Het lichaam als gids.
Ja!
Gebruikersavatar
Ann
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 mar 2009, 17:26

Re: angst

Bericht door Ann »

Ik merk dat soms op, dat ik bepaalde uitdrukkingen doe die mijn ouders ook doen. Een bepaalde manier van "lucht uitblazen" als ik een fysieke inspanning heb gedaan. Dezelfde als mijn moeder. Ik zie dat niet noodzakelijk als iets "fout" ofzo, omdat er geen reacties aan vast hangen ofzo.
Maar bij andere dingen dan weer wel en dan verbeter ik dat op dat moment zelf. Het is altijd het beste dat je meteen de verandering kan maken in jezelf, en stoppen bepaalde patronen te volgen die geprogrammeerd zijn.
Jozien
Berichten: 101
Lid geworden op: 04 feb 2009, 12:14

Re: angst

Bericht door Jozien »

Ik zie dat niet noodzakelijk als iets "fout" ofzo, omdat er geen reacties aan vast hangen ofzo.
a.u.b geen oordeel, geen moraliteit!
Voor bewustwording en zien dat iedere fysieke uitdrukking is overgenomen van een ander.
Het laat ons zien hoe authentiek we werkelijk zijn - en waar het vandaan komt.
Gebruikersavatar
IngridBloemheuvel
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 dec 2008, 00:46
DIP: Ja
Contacteer:

Re: angst

Bericht door IngridBloemheuvel »

Ja precies - het is noch goed, noch fout: het is programmering

en die zie je terug in de kleinste dingen - inderdaad een gebaartje of stopwoordje, een oogopslag...

Ik herinner me goed hoe ik in D's gebaren en woorden toen hij heel klein was, mezelf direct terug zag.
Het was ook leuk om hem en zijn vriendinnetje bijvoorbeeld 'vadertje en moedertje' te zien spelen - als ouder kon ik mezelf perfekt gespiegeld zien, weliswaar uitvergroot, maar zo deed ik als iets niet mocht bijvoorbeeld lol Zeeeeeeer leerzaam :mrgreen:

Toen D nog geen jaar oud was, zagen we op zijn gezicht een ogenblik precies dezelfde typerende uitdrukking als zijn biologische vader soms had. D had zijn vader echter vrijwel nooit 'gezien' (alleen in de eerste 2 maanden, soms), dus ik neem aan dat deel is van de 'upload'.

De laatste tijd komen de woorden in me op: 'wacht maar tot je zelf kinderen hebt' steeds vaker omhoog - precies wat mijn moeder vaak verzuchtte. Hoeveel geprogrammeerde dingen breng ik nog steeds 'onwetend' over op D? Vast nog heel wat: ik ben zelf nog zo'n 'running program' :mrgreen:
Ik ben geen Wie, ik ben Hier
Op Weg naar Leven
Gebruikersavatar
Ann
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 mar 2009, 17:26

Re: angst

Bericht door Ann »

Ja ik heb nogal eens de neiging om bepaalde dingen van mezelf als "fout" the zien en te beoordelen. Thx om dit nog even "aan het licht te brengen", ik had het niet gezien.
Plaats reactie

Terug naar “Hoe Progammeer je een Robot naar Zelfeerlijkheid”