Zelftoepassing

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 980
Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:01
Locatie: Valthermond
Contacteer:

Zelftoepassing

Bericht door Martijn »

'Lo
Self-application, een term uit de desteni woordenschat. Vertaald als Zelftoepassing. Wat is het...
Ik betrapte me erop dat als ik mensen ga ontmoeten, dat ik dan van te voren mezelf in een houding zet, mij een houding aanmeet, het persoonlijkheids pak (personality suit) aan trek. Daarmee beperk ik mezelf in m'n uitdrukking en ik laat de houding bepalen wat ik zeg, hoe ik praat. Ik heb dat ontwikkeld in het verleden als een manier om sociaal acceptabel te zijn.

Dit is geen Zelftoepassing, maar persoonlijkheidstoepassing, ik onderdruk meZelf om de houding voor mij te laten doorgaan, net als een toneelspeler. Ik doe het zo automatisch dat ik het niet door heb, en ik was gaan geloven dat ik dat zelf was, ik ben ermee geïdentificeerd.

Ik merk dat ik bepaalde toepasselijke gedachtes al vooruit denk voor een ontmoeting, dat ik inschat wat er gezegd zou kunnen gaan worden en wat ik daarop zou antwoorden. Ik breng voorgaande gesprekken in m'n herinnering en ga na dat gesprek me bevallen is of ik mijn houding moet aanpassen om socialer te zijn.

Ik vergeef: mezelf toegestaan en aanvaard te hebben mij voor de ontmoeting met anderen automatisch een houding aan te meten.
Ik vergeef: mezelf toegestaan en aanvaard te hebben mij een houding aan te meten om sociaal acceptabel te zijn.
Ik vergeef: mezelf mezelf niet toegestaan te hebben te zien dat ik de houding niet ben.

Ik vergeef: mezelf toegestaan en aanvaard te hebben te spreken met de stem van de houding.

Ik vergeef: mezelf toegestaan en aanvaard te hebben de stem van de houding te laten spreken voor mij.

Ik had vaak de indruk dat zo'n gesprek niet veel voorstelde, maar ik zag geen kans om me eraan te onttrekken, het te stoppen. Ik overzag niet het hele mechanisme, dat ik van te voren automatisch al een houding instelde. Ik zocht dan wanhopig naar iets te zeggen wat er werkelijk toe deed. Een echte vraag die ik had tav de ander of iets wat ik nou echt zelf zou willen zeggen, zou willen delen met die ander.

Ik vergeef: mezelf toegestaan en aanvaard te hebben mijn Zelfexpressie te hebben onderdrukt door een houding voor mij te laten doorgaan.
Ik vergeef: mezelf niet toegestaan te hebben mijZelf uit te drukken in vragen en/of opmerkingen die ik nou echt graag met die persoon zou willen delen.
Ik vergeef: mezelf toegestaan en aanvaard te hebben talloze gelegenheden voorbij te hebben laten gaan waarin ik mijZelf tot uitdrukking had kunnen brengen.
Ik vergeef: mezelf toegestaan en aanvaard te hebben mij te onderworpen aan mijn idee van sociale acceptatie.

Nou in de praktijk kijken of ik de correctie kan toepassen (corrective application), of ik deze zelfvergeving waar kan maken.
Bezoek mij op Facebook: www.MartijndeGraaf1001.facebook.com
Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 980
Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:01
Locatie: Valthermond
Contacteer:

Re: Zelftoepassing

Bericht door Martijn »

ik heb trouwens spiercommunicatie toegepast zoals ik dat geleerd heb in de SRAT om te checken of mijn Zelfvergevingen het onderwerp voldoende hadden behandeld, dat was in orde.
Bezoek mij op Facebook: www.MartijndeGraaf1001.facebook.com
Gebruikersavatar
IngridBloemheuvel
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 dec 2008, 00:46
DIP: Ja
Contacteer:

Re: Zelftoepassing

Bericht door IngridBloemheuvel »

Mooi Martijn :)

Natuurlijk herken ik dit. Ik merk bij mezelf dat ik in een toestand van 'verveling' raak in de situaties waar ik 'moet' praten met mensen en niet zeg/doe wat ik werkelijk denk. Ik ben dan allesbehalve aanwezig, ergens naar toe, maar niet in een fantasie ofzo, ik ben dan 'niks' en wacht tot ik weer weg kan.

Ook niet echt praktisch lol

Mijn praktische toepassing hierin is 'er wel te zijn, te ademen' en verder (nog?) niets. Het automatisme om te verdwijnen is wel erg sterk aanwezig, ga dan ook regelmatig nog de mist in - de mist van er niet zijn.
Ik ben geen Wie, ik ben Hier
Op Weg naar Leven
Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 980
Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:01
Locatie: Valthermond
Contacteer:

Re: Zelftoepassing

Bericht door Martijn »

Ik kom al heel wat momenten tegen waarin ik mezelf in een houding bevind, die vergeef ik me dan en dan pas kan ik aanwezig worden hier in het moment, zelf als ik ga douchen of afwassen neem ik een houding aan.
Zonet voelde ik het tegenovergestelde van een houding: geen houding, en ik merkte dat ik dan soort van in elkaar stort. Ik weet nog dat ik als kind ontdekte dat ik moest zorgen dat ik een houding had als een bescherming. Anders voelde ik me zeer kwetsbaar, ik zou makkelijk gepest kunnen worden.

Ja de tegenstelling van mezelf vergroten, oppoetsen als een houding, tegenover mezelf weggooien als waardeloos als een houding. Met de ene houding stel ik iets voor, met de andere houding stel ik niets voor.

Ik vergeef: mezelf toegestaan en aanvaard te hebben te bestaan in en als de tegenstelling: iets voorstellen tegenover niets voorstellen.
Dit moet ik tot me door laten dringen.
Bezoek mij op Facebook: www.MartijndeGraaf1001.facebook.com
Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 980
Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:01
Locatie: Valthermond
Contacteer:

Re: Zelftoepassing

Bericht door Martijn »

houding gewaarwordings proces gaat nog steeds door. Neus gaat dicht en spieren spannen zich als er een houding opkomt.
Bezoek mij op Facebook: www.MartijndeGraaf1001.facebook.com
Plaats reactie

Terug naar “Hoe Progammeer je een Robot naar Zelfeerlijkheid”