Ik hou van jou / Ik zie je (of u in het vlaams) graag

bespreek hier wat liefde is/niet is
Plaats reactie
Maite
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 dec 2008, 20:17

Ik hou van jou / Ik zie je (of u in het vlaams) graag

Bericht door Maite »

Ik heb nooit tegen iemand 'ik hou van u' gezegd en het ook echt gemeend. Bij vriendjes zei ik wel 'ik zie u graag', maar niet 'ik hou van u'. Ik kon die woorden niet over mijn lippen krijgen. Ik denk dat ik het 1 keer zei omdat ik schrik had om die persoon te verliezen, maar daar ben ik niet echt zeker van. We zaten in een soort van crisis en hij zei "Ik hou van u. Dat heb ik nog nooit tegen iemand gezegd." Wat interessant is, want dat wil zeggen dat hij die woorden ook niet wou spreken zonder het echt te menen.

Ik kon niet zeggen tegen iemand dat ik van hem hield omdat ik gewoon niet wist wat dat betekende. Wat moet er zijn in mij, wat moet ik ervaren, wat moet ik zien zodat ik weet dat ik van iemand hou? Ik bleef wachten daarop.
Ik begreep wat het betekende om een oogje te hebben op iemand of verliefd te zijn en iemand graag zien zag ik als de fase na verliefd zijn - waar je niet perse vlinders meer voelt, maar je wel nog veel aan die persoon denkt en bij hem wil zijn enzo.

Maar al die dingen zijn gebaseerd op momentaire ervaringen. Houden van iemand zag ik als absoluut - constant. Dat had ik nooit, dat was er nooit. Ik zag van mijzelf dat ik iemand niet geheel en compleet kon aanvaarden als wie ze zijn. Als ik sommige aspecten van een persoon afwees of zelfs haatte - hoe kon ik dan houden van die persoon?

Ook zag ik hoe 'gemaakt' relaties zijn. Ik wist dat ik ervoor zorgde dat de andere persoon mij nooit echt kon zien - want ik had schik van zijn beoordeling en afwijzing. Ik gedroeg mij op eenbepaalde manier waarvan ik wist of hoopte dat die het graag zou hebben. Dus als die persoon tegen mij zou zeggen 'ik hou van u' - hoe geldig kan dat zijn, als hij niet eens kan zien wie ik werkelijk ben? En ik wist dat het omgekeerd ook zo was - niemand is echt, iedereen doet zich als iemand voor - dus hoe kon ik ooit van iemand houden?

Net datgene wat zo'n obsessie is in de wereld, liefde, kon ik niet begrijpen of zien in mijzelf. En niemand had blijkbaar een klare kijk op wat liefde eigenlijk is.

Ik begin te begrijpen dat liefde niet gaat om het spreken van de woorden 'ik hou van u' of het ervaren van een bepaalde energie of een bepaald gevoel - maar het is een actie. Het is niet iets dat er is, het is iets dat je actief leeft in elk moment.

Je kan liefde niet zien binnenin jezelf - enkel in je acties, in je expressie. In wat je aanvaardt en wat niet en welke actie je onderneemt om niets minder te aanvaarden dan wie iemand is.
Valerie
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 mar 2009, 01:19
Locatie: aarde
Contacteer:

Re: Ik hou van jou / Ik zie je (of u in het vlaams) graag

Bericht door Valerie »

Thanks for sharing Maite.
Gebruikersavatar
IngridBloemheuvel
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 dec 2008, 00:46
DIP: Ja
Contacteer:

Re: Ik hou van jou / Ik zie je (of u in het vlaams) graag

Bericht door IngridBloemheuvel »

Ik ervaar 'ik zie je graag' als een goede vervanger voor 'ik hou van je'. Ik zie je graag, ik voel je graag, ik hoor je graag...

In Nederland zeggen we dat niet zo, dus heb ik er ook geen associaties mee. 't Voelt veel meer 'to the point' dan 'ik hou van je'.

Ja, die woorden drukken beter uit wat ik ervaar als ik iemand zie waar ik om geef - een soort van plezier, genoegen: ik zie je graag.

:mrgreen:
Ik ben geen Wie, ik ben Hier
Op Weg naar Leven
Plaats reactie

Terug naar “Onderzoek van Liefde”