gekwetst

wat is het verschil - deel hier je realisaties, vragen, ervaringen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 980
Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:01
Locatie: Valthermond
Contacteer:

gekwetst

Bericht door Martijn »

Hoi,

Toen ik terugkwam van een wandelingetje met de hond van Mirjam, stond ze bij het hek en tot m'n verbijstering zei ze: doe je wat rustiger met de hond want zo krijgt hij het veel te heet.
De hond hijgde want het was mooi weer en ik had hem verscheidene keren laten rennen achter een weggegooide stok aan.
In de minuten na haar opmerking begon zich vanalles te roeren in mezelf. We zaten buiten en ik voelde dat ik me in een dilemma bevond. Ik was voor mijn gevoel volstrekt normaal met de hond omgegaan maar omdat het haar hond is heeft zij er wat over te zeggen, dus nu zal ik me anders moeten gaan gedragen naar haar idee. Dat wil ik niet. En zo kwam ik bij een oud oud zeer: altijd als ik me met iemand verbind, komt er een moment waarop diegene in een positie is waarin die mij kan en zal kwetsen. Au.
Verder voelde ik dat ik mij nu van haar los wilde maken. Onverschillig te worden. In 't geheim. Ik voelde rancune opkomen.
Terwijl dit alles opkwam sprak ik de zelfvergevingen uit. Zij stelde af en toe een vraag om dieper te kijken naar onderliggende gevoelens/ideeën.
Als ik niet was begonnen de zelfvergeving uit te spreken over het thema gekwetst te zullen worden als ik mij met iemand verbind, had ik nooit kunnen geloven dat deze aanname/geloof/overtuiging/"waarheid" ongedaan gemaakt kan worden. Het was een erfstuk van mijn pa. En ik wist niet beter. Ik ging de zelfvegeving uitspreken omdat ik de werkzaamheid van zelfvergeving ken, niet omdat ik dacht dat mijn "waarheid" wel eens niet waar zou kunnen zijn! En toch, lol, hoefde het niet waar te zijn, als ik het maar niet geloofde!
In al mijn relaties kwam ik op dit punt en nog nooit had ik het kunnen passeren.

Een vergelijkbaar punt is: als ik mij verbind met iemand dan zul je zien dat diegene op een bepaald moment macht over mij gaat uitoefenen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en geaccepteerd te hebben te geloven dat als ik mij met jou verbind, jij macht over mij gaat uitoefenen.

Ik spreek de zelfvergevingen bij voorkeur hardop uit. En als het een persoon betreft spreek ik in je en jij alsof diegene aanwezig is.

De aanleiding tot dit alles was dat ik vertelde aan Mirjam dat ik steeds vermeed om het tegenover anderen te hebben over "mijn vriendin". Ik vond dat ik daarmee geen recht deed aan onze agreement. Zij zei: als je zelf maar weet hoe het zit. Je weet toch nooit wat een ander over ons denkt.
Ik zei, na het nog eens goed overwogen te hebben OK. En daarna kwamen dus de in mijn onderbewuste sluimerende relatie toestanden in werking.

Zo ontdekte ik toen ik weer alleen thuis was dat ik gevoelens voor Mirjam bleek te hebben. Noem het liefde, een mengeling van zwijmelen, aandachtbehoefte, sympathie, vleien, joe neem it. Na dit zo een dag of wat aangekeken te hebben, kwam ik op het idee (door een Destenivid) om het te zelfvergeven. En dat werkte. Het voelde als een opluchting omdat ik al de zelfonoprechtheid in die gevoelens bespeurde zoals de roep om bevestiging ervan door Mirjam.
Bezoek mij op Facebook: www.MartijndeGraaf1001.facebook.com
Jorn
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 jan 2009, 21:54

Re: gekwetst

Bericht door Jorn »

gaaf, martijn.
Jozien
Berichten: 101
Lid geworden op: 04 feb 2009, 12:14

Re: gekwetst

Bericht door Jozien »

dank je Martijn
tullepie

Re: gekwetst

Bericht door tullepie »

Heel herkenbaar, het punt dat een ander macht krijgt over je - me - en dan maken dat ik me bescherm... Inderdaad was dat ook meestal het punt dat ik 'diepere gevoelens' voor de man in kwestie in mezelf ontdekte en daarbij een soort van ontreddering - gevaar!

Ik blijf 'genieten' van je stukjes over je agreement, Martijn, erg interessant om te volgen.
Plaats reactie

Terug naar “Onderzoek van Relatie versus Agreement”