Het Onderwijssysteem

admin1
Beheerder

Het Onderwijssysteem

Berichtdoor admin1 » 20 Jan 2009, 19:34

Deel je ervaring met school, hoe school je ontwikkeling als wezen heeft beïnvloedt.

Op het moment is het onderwijssysteem een middel om kinderen te programmeren met alle benodigde kennis en informatie zodat ze in staat zijn om te functioneren en een doel te dienen in het wereldsysteem.

Op school worden we in een inferieure positie geplaatst ten opzichte van de onderwijzers - en wordt ons de waarde van het onderwijs geleerd - onderwijs dat alleen door het systeem onderwezen kan worden, ons wordt geleerd dat het systeem de enige weg is. We leren om de regels van het systeem te volgen, de bureaucratie van het systeem te accepteren - we worden onderwezen hoe en wanneer het wenselijk geacht wordt om expressie aan onszelf te geven.

Het is een plek waar kinderen samenkomen in een gestructureerde, systematische omgeving en ze beginnen meningen, oordelen, relaties, wensen, persoonlijkheden te ontwikkelen - school is meestal de plek waar we voor 't eerst conflict ervaren, gevechten, verbaal geweld, sexuele aantrekkingskracht - en hiermee begint de ontwikkeling van de basis van gedragspatronen en gewoonten.

We worden 'klaargestoomd' voor de wereld.

Op welke manieren worden we voorbereid voor de wereld binnen het onderwijssysteem?

Welke dingen ondersteunt het onderwijssysteem?

Hoe is het onderwijs een praktische ondersteuning voor leven in eenheid en gelijkheid?

Welke praktische stappen kunnen we ondernemen om het onderwijs te veranderen?

MicheleR

Re: Het Onderwijssysteem

Berichtdoor MicheleR » 06 Jan 2011, 10:08

Welke praktische stappen kunnen we ondernemen om het onderwijs te veranderen?

Ik denk dat we op de eerste plaats kinderen best leren hoe ze hun gezond verstand kunnen gebruiken.
Niet alles voor te kauwen, hen zelf te laten zoeken naar oplossingen.
Als leerkrachten niet boven hen te staan als meerdere, maar wel als gelijke.
Stoppen met de kinderen te manipuleren, hen in bepaalde vakjes te dwingen.
Oprecht zijn, uiteindelijk imiteren de kinderen het gedrag van hun ouders en leerkrachten. We oogsten hetgeen we gezaaid hebben!!
Echt naar kinderen luisteren ipv ze met een foefje weg te sturen.

Ann

Berichtdoor Ann » 06 Jan 2011, 13:52

Ja ik ben het eens met Michele!
Kinderen leren zelf met hun gezond verstand te kijken naar de dingen. Stillaan dit in het schoolsysteem inbrengen door meer bewuste leraars. Met equal money system zou dit systeem natuurlijk drastischer kunnen aangepakt worden. Maar in tussentijd kunnen de leraars die zich bewust worden, hier al mee beginnen.

Mijn ervaring met onderwijs is altijd slecht geweest. Ik haate school vanaf de eerste dag dat ik naar de kleuterklas ging, mijn moeder (Bip) kan dat bevestigen :P De non die strafte mij ook altijd door aan mijn kin te nijpen, en ik wist niet waarom ze dat deed. Ik vond het ook heel irritant dat we verplichte uren hadden waarop we gingen spelen enzo. Het was zoals een robot: OK, het is 10 uur nu gaan we allemaal met de blokken spelen.
Ik voelde me vaak wel alleen, ik zag dat de andere kleuters ook meer interesse hadden in ondekken van elkaars lichaam enzo, ze gingen dan "doktertje" spelen en ik wou dat allemaal niet. Ook in het lager onderwijs was ik de eerst ejaren vaak allleen. Daarna kreeg ik wat meer vrienden en dan was het leuker. Maar in de klas ging het vooral om dingen vanbuiten leren. gewoon goed kunnen herhalen en reproduceren.
In het middelbaar werd ik de eerste jaren gepest door 3 tal anderen. Ik droeg kledij die niet "paste" bij hun stijl en ze lachten daarmee, en ze lachten ook omdat ik geen borsten had. dan na een paar jaar werd ik opeens heel populair enzo, alsof iedereen verlieft was op mij, ik ging me anders kleden en make up en ik was ook ouder geworden en dat was ongeveer mijn opperlvlakkigste periode. Maar dit begon al in het 5de lagere leerjaar. Want ik herinner me dat ik met een kort shortje over de speelplaats liep in de zomer en me afvroeg of de populaire jongens dat zouden opmerken hoe mooi ik ben. LOL.
ook in het middelbaar hetzelfde, reproduceren, kunnen herhalen enz... Ik haatte dat en deed soms niet mijn best en heb mijn 2de en 4de jaar van middelbaar moeten overdoen. Ik ben dan overgeschakeld naar kunstonderwijs. Dat vond ik tof maar ik begon ook meer na te denken over het leven enzo en over mezelf, ik zag geen toekomst in heo alles was en was vaak depressief. School was ook vaak reproduceren maar nu was er ook wel kunst wat ik tof vond behalve wat ik niet tof vond was dat er een soort “kunsthouding” werd verwacht. En ik wou eigenlijk gewoon mooi kunnen schildren en tekenen en uitdrukken wat ik zag in mijn hoofd , op papier. Maar vaak zei een lerares dat ik “kitsch” mooi vond lol. En het was ook allemaal zo gedwongen, op vaste tijdstippen en soms uren aan een stuk. En ik vond dat gedwongen karakter totaal niet tof. Je MOEST dan op die tijden schilderen en tekenen en zien dat je op iets opkwam. Gewoon zoals een robot ook. Dan doe je dit en dan doe je dat,van dit uur tot dat uur.
na het middelbaar wist ik niet zo goed wat te doen, ik wou dingen veranderen in de wereld dus koos ik voor sociaal werk. Ik was wel heel bang omdat ik nogal verlegen ben. Maar ik vond dat ik dat MOEST doen, om iets goed bij te dragen in de wereld. Ben dan ook stage gaan doen bijde politie, maar ik voelde me vaak onzeker en had veel faalangst. Zag er ook geen toekomst in op die manier dus ik ben er dan mee gestopt. Was ook vooral herhalen herhalen en vanbuiten leren. Ook wel veel zelf reflectie wat ik tof vond.
En dan ben ik even ervantussenuit gegaan en nu begonnen met sociologie zodat ik meer impact kan hebben op het systeem? en dit doe ik wel graag. Al vind ik het vanbuiten leren niet tof maarja, het moet gebeuren nu. En ik kan het gebruiken om mensen bewust te maken van hoe de wereld in elkaar zit, en ook voor later bvb boeken te schrijven en in de politiek te gaan.

IngridBloemheuvel
DIP: Ja

Berichtdoor IngridBloemheuvel » 06 Jan 2011, 15:35

Ook van belang: niet al te grote gebouwen, grote scholen (leerlingen-aantal, bedoel ik), genoeg onderwijzend personeel (dat meer zou moeten 'ondersteunen' ipv onderwijzen)
Ik denk dat het belangrijk is dat kinderen op een school elkaar kennen (in ieder geval van gezicht) - de vervreemding die er momenteel plaats vindt door te grote scholen, zie ik als iets negatiefs.
Ik ben geen Wie, ik ben Hier
Op Weg naar Leven

Terug naar “Mijn Ervaring met Educatie”