rechts en links in de politiek

stel hier vragen over het vocabulaire purificatie programma van Desteni
Martijn

rechts en links in de politiek

Berichtdoor Martijn » 19 Mei 2011, 09:57

Hoi,
eens hoorde ik iemand over deze termen spreken: in het woord rechts zit het woord: recht, wat suggereert dat rechts recht van spreken, bestaansrecht, het recht aan zijn zijde heeft. Dat het in orde is. Recht door zee, er niet omheen draait.
De linkse PvdA werd neergezet als de partij die draait, Wouter Bos werd zelfs zo neergezet in een debat op TV.
In het woord links, zit het woord 'link', twee betekenissen, 'riskant' en als iemand link wordt dan is ie gevaarlijk. Verder de klank associatie met 'slinks'.
Respectabel roept het op, rechts. Links als onbetrouwbaar. Als rechts 'recht' in zich heeft dan blijft voor links alleen 'krom' over, in de zin van iets wat niet klopt, niet in orde is.

Rechts houdt houdt z'n rug recht. Wat door kan schieten in stijfkoppig, onbuigzaam, onverdraagzaam, ongenaakbaar en zelfs wreed, meedogenloos, onderdrukkend. Ook planning, controle, machtsuitoefening.
Links is dan flexibel, beweeglijk. Verzorgend, zachtaardig, wat doorkan schieten in stuurloos, angstig. Waar dan ook onderdrukking uit voort kan komen.

Met een politiek gebaseerd op leven in eenheid en gelijkheid willen we deze polariteit overbodig maken. Omdat de beslissingen gebaseerd zijn op de vraag wat het beste voor allen is, en het antwoord daarop wordt niet bepaald door standpunt of mening, maar door wat hier is als gegeven werkelijkheid.
Bezoek mij op Facebook: www.MartijndeGraaf1001.facebook.com

IngridBloemheuvel
DIP: Ja

Re: rechts en links in de politiek

Berichtdoor IngridBloemheuvel » 19 Mei 2011, 12:27

mooi stukkie - bedankt!
Ik ben geen Wie, ik ben Hier
Op Weg naar Leven

Terug naar “Vocabulaire Purificatie”